Метою викладання дисципліни є формування у студентів системи знань з методології та інструментарію побудови і використання різних типів економіко-математичних моделей для прийняття оптимальних рішень в умовах ринкової економіки.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен
знати: основні поняття дисципліни; основні математичні моделі, засновані на теоретичних закономірностях; основні методи побудови математичних моделей економічних процесів; економічну інтерпретацію отриманих результатів.
вміти: розв’язувати задачі лінійного програмування, використовувати симплекс-метод; розв’язувати транспортні задачі; розв’язувати задачі цілочислового, динамічного та нелінійного програмування; економічно інтерпретувати теореми двоїстості; аналізувати отримані результати; самостійно застосовувати надбанні знання для побудови економіко-математичних моделей.
Викладачі дисципліни: Коротунова Олена Володимирівна, к.т.н., доцент кафедри прикладної математики; Нечипоренко Ніна Олександрівна, к.ф.-м.н., доцент кафедри прикладної математики; Шишканова Ганна Анатоліївна, к.ф.-м.н., доцент кафедри прикладної математики; Мізерна Олена Леонідівна, старший викладач кафедри прикладної математики.
Найменування показників |
Галузь знань, напрям підготовки, освітньо-кваліфікаційний рівень |
Характеристика навчальної дисципліни |
денна форма навчання |
заочна форма навчання |
Кількість кредитів – 4 |
Галузь знань
07 Управління та адміністрування |
Нормативна |
Спеціальність
072 Фінанси, банківська справа та страхування |
Модулів – 2 |
Освітня програма:
Фінанси і кредит
|
Рік підготовки: |
Змістових модулів – 4 |
2-й |
2-й |
Індивідуальне науково-дослідне завдання |
Семестр |
Загальна кількість годин – 120 |
4-й |
4-й |
Лекції |
Тижневих годин для денної форми навчання:
аудиторних – 3
самостійної роботи – 5,5
|
Освітньо-кваліфікаційний рівень: бакалавр |
14 год. |
6 год. |
Практичні, семінарські |
30 год. |
2 год. |
Індивідуальні |
|
|
Самостійна робота |
78 год. |
112 год. |
Індивідуальні завдання: |
Вид контролю: екзамен
|
Програма навчальної дисципліни складається з таких змістових модулів та тем:
Змістовий модуль 1. Задачі лінійного програмування.
-
Загальна задача лінійного програмування.
-
Геометрична інтерпретація задач лінійного програмування.
-
Симплексний метод.
-
Двоїсті задачі.
Змістовий модуль 2. Транспортні задачі лінійного програмування.
-
Транспортні задачі.
-
Задачі про призначення.
Змістовий модуль 3. Динамічне програмування.
-
Загальний підхід до розв’язання задач динамічного програмування.
-
Алгоритми розв’язання деяких задач.
Змістовий модуль 4. Багатокритеріальні задачі в економіці.
-
Методика багатокритеріальної оптимізації.
-
Графічні методи розв’язання багатокритеріальних задач.
Розподіл балів, які отримують студенти
Кожен змістовний модуль оцінюється за 100-бальною шкалою.
Ця оцінка складається з двох частин: 50 балів студент отримує за напівсеместрову аудиторну контрольну роботу та 50 балів накопичує за поточні контрольні заходи. При цьому бали розподіляються таким чином:
-
активність роботи студента на практичному занятті – 5 балів,
-
виконання та захист розрахунково-графічного завдання – 15 балів,
-
поточні контрольні роботи – 20 балів,
-
теоретичний колоквіум – 10 балів.
Підсумкова оцінка знань студента визначається як середня арифметична результатів першого та другого рубіжного контролю.
Методичне забезпечення
-
Індивідуальні завдання для розрахунково-графічної роботи з дисципліни "Оптимізаційні методи та моделі" для студентів економічних спеціальностей (усіх форм навчання) / Укл. Коротунова О.В., Нечипоренко Н.О. – Запоріжжя: ЗНТУ, 2017. – 78 с. EIR ZNTU
-
Індивідуальні завдання для розрахунково-графічної роботи з дисципліни "Оптимізаційні методи та моделі" для студентів економічних спеціальностей (усіх форм навчання) / Укл. Коротунова О.В., Нечипоренко Н.О. – Запоріжжя: ЗНТУ, 2012. – 62 с. EIR ZNTU
-
Індивідуальні завдання для розрахунково-графічної роботи з дисципліни "Дослідження операцій" для студентів економічних спеціальностей (усіх форм навчання) / Укл. Коротунова О.В., Щолокова М.О. – Запоріжжя: ЗНТУ, 2012. – 74 с. EIR ZNTU
-
Індивідуальні завдання для розрахунково-графічної роботи з дисципліни "Математичні моделі і методи в економіці" для студентів економічних спеціальностей (усіх форм навчання) / Укл. Коротунова О.В., Мастиновський Ю.В. – Запоріжжя: ЗНТУ, 2012. – 38 с. EIR ZNTU
Рекомендована література
1. Бех О. В. Математичне програмування: Навчальний посібник / О. В. Бех, Т. А. Городня, А. Ф. Щербак. – Львів: «Магнолія 2006», 2007. – 200 с.
2. Бех О. В. Збірник задач з математичного програмування : Навчальний посібник / О. В. Бех, Т. А. Городня, А. Ф. Щербак. – Львів: «Магнолія 2006», 2007. – 200 с.
3. Вітлінський В. В. Моделювання економіки : Навч. посібник / В. В. Вітлінський. – К.: КНЕУ, 2003. – 408 с.
4. Кучма М. І. Математичне програмування : приклади і задачі : Навчальний посібник / М. І. Кучма. – Львів: «Новий Світ-2000», 2007. – 344 c.
5. Наконечний С. І. Математичне програмування: Навчальний посібник / С. І. Наконечний, С. С. Савіна. – К.: КНЕУ, 2003. – 452 с.
6. Таха, Хемди А. Введение в исследование операций / Таха, А. Хемди, 7-е изд.; пер. с англ. – М.: Издательский дом «Вильямс», 2005. – 912 с.
7. Економіко-математичне моделювання: навчальний посібник / За ред. О. Т. Іващука. – Тернопіль: ТНЕУ «Економічна думка», 2008. – 704 с.
8. Исследование операций в экономике : учеб. пособие для вузов / Н. Ш. Кремер, Б. А. Путко, И. М. Тришин, М. Н. Фридман; под ред. проф. Н. Ш Кремера. – М.: ЮНИТИ, 2002. – 407 с.
9. Карманов В. Г. Математическое программирование / В. Г. Карманов. – М.: Изд-во физ.-мат. литературы, 2004. – 283 с.
10. Лугінін О. Є. Економіко-математичне моделювання. Навчальний посібник для ВНЗ / О. Є. Лугінін, В. М. Фомішена. – К.: Знання, 2011. – 342 с.
11. Малярець Л. М. Економіко-математичні методи і моделі : навчально-практичний посібник / Л. М. Малярець, Е. Ю. Железнякова, Є. Ю. Місюра. – X.: Вид. ХНЄУ, 2014. – 412 с.
12. Ходыкин В. Ф. Практикум по решению задач курса «Оптимизационные методы и модели» / В. Ф. Ходыкин. – Донецк, 2012. – 104 с.